ဘလိႈင္ေကာ္မတီ 'အမ်ိဳးသားျပတိုက္ ပစၥည္းစုၿပီး ခင္းက်င္းျပသရန္' အစီရင္ခံစာ ၁၉၄၅။ ေတလာ (L.F.Taylor) 'ျမန္မာျပည္နယ္ျပတိုက္' JBRS XIV, i, I-20 Museum Architecture Museums and Art galleries Encyclopedia Brittanica XV, 1953, 990-1001 လု႔စ္ (G.H.Luce) 'ျမန္မာျပတိုက္တည္ေထာင္ဖို႔ အလုပ္လ်ာထားခ်က္အၾကမ္း' JBRS XXXIII, ii, 99-130 မင္းႏိုင္ 'ျပတိုက္လမ္းၫႊန္' ၁၉၈၀ ေတြကိုလည္း ဖတ္တယ္။ အင္ဒိုေန႐ွ၊ အေမရိက၊ အဂၤလန္၊ အိႏိၵယ၊ ကေနဒါ၊ စင္ကာပူ၊ ဂ်ပန္ စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြက ျပတိုက္ႀကီးေတြ လည္း ၾကည့္႐ႈၿပီး မွတ္မိသမွ်ကိုလည္း ျပန္စဥ္းစားၿပီးမွ ဒီစာတမ္းကို ေရးပါတယ္။
ပုဂံျပတိုက္သစ္ကို ၁၆၊ ဂၽြန္၊ ၁၉၉၉ မွာေရာက္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ႏွစ္ရက္ဆက္ၿပီး သြားေသးတယ္။ ေဘးျမင္ေကာက္ေၾကာင္းပံု (silhouette) နဲ႔ပဲ ေရာက္တဲ့ေနရာက ဆက္မ သြားပဲ ျပန္ခ်င္တဲ့စိတ္ေပါက္တယ္။ ဥပမာ ကပ္ၿပီးေျပာရရင္ ပင္လယ္က ၀င္လာတဲ့ သေဘၤာေပၚက ရန္ကုန္ျမစ္၀ ေရာက္တဲ့အခါ ေ႐ႊတိဂံုဘုရားႀကီးရဲ႔ ေဘးျမင္ေကာက္ေၾကာင္း ပံုဟာ ႏွစ္သက္စိတ္၊ ၾကည္ႏူးစိတ္ ဗုဒၶသာသနာအေၾကာင္း ပိုသိခ်င္တဲ့စိတ္ေတြ ေပၚလာတယ္။ ငါမေရာက္မေန သြားၾကည့္ရမယ့္ေနရာဟာ ဘုရားႀကီးပဲလို႔ စိတ္မွာစြဲယူ သတ္မွတ္မိတယ္။
ပုဂံ ျပတိုက္က အဲဒါရဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနတယ္။ ပံုထုတ္တဲ့ ပိသုကာေတြကို အထင္ေသးမိ တယ္။ ပုဂံ ၾကည္ႏူးႏွစ္သက္ ၾကည္ညိဳစရာ ေဘးျမင္ပံုေလာင္း (silhouette) ကို ဖ်က္ဆီးသူ ေတြလို႔ စိတ္မွာထင္မိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပုဂံေရာက္ေနတဲ့ ရက္မွာ ျမန္မာဗိသုကာအသင္း ကလည္း ကုမုျဒာဟိုတယ္မွာ လူေလးဆယ္ေက်ာ္တည္းခိုၿပီး ပုဂံဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ေဆြးေႏြးပြဲ (seminar) ႏွစ္ရက္လုပ္တယ္။ မင္းဘူးေအာင္ႀကိဳင္ကို တေလးတစားဖိတ္ၿပီး သူေျပာတာေတြ ကို ဂ႐ုတစိုက္ နားေထာင္မွတ္သားၾကတယ္။
သူတို႔ထဲက ေခါင္းေဆာင္တေယာက္ကပဲ ပုဂံ (silhouette) ပ်က္သြားၿပီလို႔ ေျပာပါတယ္။ အလွ အယဥ္ အျမင့္ ဆိုတဲ့ အာနႏၵာ၊ ေဂၚေတာပုလႅင္၊ သဗၺညဳ ဂူေက်ာင္းဘုရားေစတီေတြ တိမ္ၿပီး (fade out) ႐ႈခင္းထဲက မွိန္ထြက္ သြားတယ္။ တိုင္းတပါးမွာ လန္ဒန္စိန္ေပါဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္းနားမွာ မိုးေမွ်ာ္တိုက္ (skyscraper) ႀကီး မေဆာက္ရ။ ဆူးေလဘုရားနားမွာ လမ္းကူးတံတားႀကီးေတြ၊ တိုက္ျမင့္ႀကီးေတြ ၀င္လာ ေတာ့ ဆူးေလဘုရားဟာ မူလေနရာက မေ႐ြ႔ဘဲ ေပ်ာက္သြားတယ္။
႐ွိဂါကို (Chigaco) မွာ အထပ္ငါးဆယ္ ေျခာက္ဆယ္၀ိုင္း (loop) ထဲမွာ အင္ပါယာစတိတ္ (Empire State building) က အထပ္တရာ့သံုးဆယ္ထပ္နဲ႔ ေဆာက္ထားေပမယ့္ မင္႐ွီဂန္(Michigan) ေရကန္ႀကီးထဲက ျမင္ေနက် ၿမိဳ႔ေဘးျမင္လိုင္းေကာက္ေၾကာင္းပံုဟာ ပ်က္မသြားဘူး။ တိဗက္(Tibet) က လာဆာ (Lhasa) ၿမိဳ႔ေတာ္ေျခက ေတာင္ထိပ္ထိ ခံတပ္နန္းေတာ္ႀကီး (Potala) ေဆာက္ေတာ့လည္း လာဆာ (silhouette) ပ်က္မသြားဘူး။ မႏၱေလးမွာ ေျမနန္းျပသာဒ္ကို ျပတိုက္လုပ္တာကမွ ေတာ္ေသးတယ္။ ေအးဗ်ာ၊ ပုဂံျမင္ကြင္းေတာ့ အေတာ္မ်ားမ်ား ပ်က္သြားၿပီ။
ျပသာဒ္မုခ္တံခါးက ၀င္လိုက္ရင္ ပ်ဴေစာထီးကို ေတြ႔ၿပီး ေနနတ္သားနဲ႔ နဂါးမ ရလို႔ ေမြးတယ္လည္းဆိုေသး၊ နတ္နဂါးကျပားက လူနဲ႔တူေနတယ္။ သူကိုင္တဲ့ေလးက မြန္ဂို ေလးသည္ (Mongol archor) ရဲ႔ ေလးဆိုရင္ ေတာ္ေသးတယ္။ ရာမဇာတ္ထဲက ေလးျဖစ္လို႔ ခက္ေနတယ္။ သူၿဖိဳခြင္းရမယ့္ ရန္သူေတြက အားမာန္အျပည့္နဲ႔ သူရပ္တဲ့ ခံုေအာက္ေရာက္ ေနတယ္။ သူက ႏွိမ္နင္းၿပီးၿပီ ဆိုရင္လည္း အဲဒီအေကာင္ေတြဟာ ပက္လက္လန္ေနဖို႔ မေကာင္းလား။ ပံုျပင္ထဲမွာ အေသသတ္တယ္လို႔ ၾကားရဖူးတယ္။
ျပတိုက္အ၀င္မွာပဲ ေက်ာက္ကူဥမင္စိန္ေဘာင္ကို အျပန္ျပန္ အထပ္ထပ္ လုပ္ထားတာ ကို ေတြ႔ေတာ့ စိတ္ညစ္သြားတယ္။ အလွဆင္တာ လြန္လြန္းေတာ့ မလွေတာ့ဘူး။ တံေတာင္ဆစ္အထိ ေ႐ႊလက္ေကာက္ေတြ အျပည့္၀တ္ထားတဲ့ ငါးစိမ္းသည္ကို ျမင္ရေတာ့ ဘာမွ မေျပာတာ ေကာင္းပါတယ္လို႔ ၿငိမ္ေနလိုက္တယ္။ အနီးကပ္ျမင္ကြင္းမွာ သူ႔ထက္ဆိုး တာက ႐ွိပါေသးတယ္။
လူတဖက္႐ွိတဲ့ တိုင္လံုးႀကီး (column)ေတြပါပဲ။ တိုင္လံုးႀကီးဆိုရင္ ႀကီးတာနဲ႔ (propotionate) ကိုက္ေအာင္၊ ႐ွည္ရတယ္။ ခုေတာ့ သံုးဆစ္ျဖတ္ၿပီး ခါးပန္းႏွစ္ခု ပတ္ထားတယ္။ ထည္၀ါခန္႔ညားတဲ့ ဟန္ ပ်က္သြားၿပီ။ စံျပဳရတဲ့ ႐ိုးရာ (classical) ဗိသုကာ (Architecture) မွာ တိုင္ႀကီး (column) ဆိုရင္၊ လုပ္ျမဲစနစ္က ဖိနပ္ (base) တိုင္႐ွည္ (shaft) တိုင္ထိပ္(capital) နဲ႔ ထိပ္စီး(entablature) ဆိုတဲ့ အဂၤါေလးပါး ျပည့္စံုရတယ္။ တိုင္႐ွည္၊ တိုင္ေျဖာင့္ႀကီးမွာ ဘာမွ် အကပ္အတြယ္ အေႏွာင့္အယွက္ မ႐ွိေစရ၊ ထိပ္စီးမွာ ေအာက္ဆံုးက ရက္မ (Architravis) အဲဒီအေပၚက ပန္းဆြဲ (frieze) (တခါတရံ ပန္းမဆြဲပဲ ေျပာင္ထားတတ္ပါတယ္)
ပန္းဆြဲအေပၚဆံုးက ေဖာင္း(cornice) ကို မ်က္ႏွာက်က္မွာ ဆြဲလိုက္ ပါတယ္။ တိုင္႐ွည္ႀကီး (Doric) တပ္စကင္(Tuscan) အိုင္အိုနစ္ (Ionic) ေကာ္သီယန္ (Corinthian) ဆိုၿပီး ေလးမ်ိဳး႐ွိတယ္။ ျမန္မာမွာ ဒါမ်ိဳး မ႐ွိဘူး။ အေနာက္တိုင္းမွာ ႐ွိတာကို ယူရင္လည္း အခ်ိဳးအစားက်ေအာင္ ယူပါလို႔ပဲ ေျပာခ်င္တယ္။ အခု ယူထားပံုက အခ်ိဳးအစားကို လည္း ဖ်က္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ယြန္းထိုးထားတယ္။ စပ္ဟပ္ပံုကို မႀကိဳက္ပါ။
ျပတိုက္၀င္ပစၥည္း (museum piece) ကို တင္ျပ (exhibit) တဲ့အခါ လာၾကည့္တဲ့သူကို ပစၥည္းမျပ။ တင္တဲ့ခံုပဲ ၾကည့္ေပေတာ့လို႔ ဆိုသလို ျဖစ္ေနတယ္။
ပစၥည္းတင္တဲ့ခံုဟာ ခိုင္ခံ့ဖို႔လိုသလို ျပခ်င္တဲ့ပစၥည္းကို ခံုအလွက လႊမ္းမိုးမသြားေအာင္ ဆင္ျခင္ရမယ္။ အေျပာက္အမႊမ္းေတြ ကႏုတ္ေတြ မလိုပါ။ တန္ခိုးႀကီးဘုရား ေဂါပကက မွန္ဘီ႐ိုတခုထဲမွာ ပစၥည္းေတြ တပံုစီ ျပထားတာကမွ ဟန္က်ေသးတယ္လို႔ ထင္မိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ဘုရားဆင္းတုေတြၾကားထဲမွာ ခုမွလုပ္တဲ့ အေနာ္ရထာ မတ္ရပ္႐ွင္၊ က်န္စစ္သား မတ္ရပ္႐ွင္ေတြ ပါမေနသင့္ဘူး ထင္ပါတယ္။ အာနႏၵာထဲမွာ အရဟံနဲ႔ က်န္စစ္သား၊ အဘယ္ရတနာထဲမွာ အဘယ္ရတနာမိဖုရားဆိုၿပီး ေ႐ႊႀကိဳေတြက လက္ၫႇိဳးထိုး ျပ ေနတာကမွ ေတာ္လိမ့္ဦးမယ္။ အခုလုပ္ပံုက မေတာ္ပါ။
ပုဂံပံုက်ယ္ (panoramic view) ကေတာ့ မဆိုးပါဘူး။ ျပတိုက္အေစာင့္အထိန္းနဲ႔ လမ္းၫႊန္လမ္းျပေတြက ေတာ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း သူတို႔မၾကားေအာင္ အခ်င္းခ်င္း လက္ကုတ္ၿပီး အတင္းေျပာပါတယ္။ ရာဇကုမာေက်ာက္စာထဲမွာ ၿဂီတိၾတပ၀ရဓမၼရာဇာက သူ႔သားေတာ္ လုပ္သမွ် ေကာင္းတယ္ကြ (သာဓု)၊ ေကာင္းတယ္ကြ (သာဓု) လို႔ ႏွစ္ခါေျပာသလို ေျပာခဲ့ပါတယ္။
[၁၃၆၅ ခု၊ ၀ါေခါင္လဆုတ္ ၃ ရက္။ ၾသဂုတ္လ ၁၅ ၂၀၀၃ မွာထုတ္ခဲ့တဲ့ မာယာမဂၢဇင္းက ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။]
ေရးသူ - ေဒါက္တာသန္းထြန္း
ဤပုိ႔စ္ရဲ႕အေပၚထင္ျမင္သုံးသပ္ခ်က္
Print this post
0 comments:
Post a Comment