.

ေအာင္ဆန္း သိုႚမဟုတ္ အ႟ိုင္း

24, 05, 2008.
ဴမန္မာ့ အမဵႂိးသား ေခၝင္းေဆာင္႒ကီး ဗိုလ္ခဵႂပ္ ေအာင္ဆန္းကို ႟ိုင္းစိုင္းတဲ့၊ ေဒၝသ႒ကီး၊ ေဳကာင္တတ္တဲ့ ဒၝေပမဲ့ တိုင္းဴပည္ လၾတ္လပ္ဖုိႚကို တစိုက္ မတ္မတ္ ေဆာင္႟ၾက္ သၾားတဲ့ ေအာင္ဆန္း အဴဖစ္ ခဵယ္မႁန္း လိုက္တဲ့ ဒဂုန္တာရာရဲႚ "ေအာင္ဆန္း သိုႚမဟုတ္ အ႟ိုင္း" ႟ုပ္ပံုလၿာ အဖၾဲႚအႎၾဲကို ဴပန္လည္ ကူးယူ ေဖာ္ဴပ လိုက္တာ ဴဖစ္ပၝတယ္။

(၁)

သူ၏ ေအာက္မႀ လူထု႒ကီးသည္ စည္းကမ္း ေသဝပ္ဴခင္း အတန္ငယ္ ကင္းမဲ့စၾာ နားေထာင္လဵက္ ရႀိ၏။ လူထု႒ကီးသည္ စူးစိုက္ဴခင္း မရႀိ၊ တခဵက ႓ပံႂးရယ္၍ ေန၏။ ေနာက္နားရႀိ လူထု အစိတ္အပိုင္း တခုကား အခဵင္းခဵင္း ေခၝင္းခဵင္း ကပ္ကာ တီးတိုး ေဴပာေန ဳက၏။ သိုႚသာ္ ပဵက္ရယ္ ဴပႂဴခင္းကား မရႀိ။ ေလးစားဴခင္းသည္ အားလံုး၌ တညီတႌၾတ္တည္း ရႀိ၏။


အစိမ္းေရာင္ ကတၨီပၝ ကား႒ကီးသည္ သူႚကို ေနာက္ကားခံ၍ ထား၏။ ကားလိပ္႒ကီးမႀာ ဘာ႟ုပ္ပံု၊ ေတာေတာင္မႀ ခဵယ္လႀယ္ ထားဴခင္း မရႀိ။ ပကတိ ပိန္းေဴပာင္ေဴပာင္ ဴဖစ္၏။ ကတၨီပၝ ကားသည္ အဴခား ဘာအဓိပၯာယ္ ကိုမ႖ ထူးထူးေထၾေထၾ မေဖာ္ဴပ၊ သိုႚေသာ္ မိႁင္းႌိႂႚဴခင္း တခု ကိုသာ ရဲဝံ့စၾာ ေဆာင္႟ၾက္ ေနသည္။ သူသည္ သည္ စိမ္းညိႂေသာ ကား႒ကီး၏ ေရႀႚ စင္ဴမင့္ ဇာတ္ခံု ေပၞ၌ ရပ္ကာ စကား ေဴပာ၍ ေနသည္။ သူသည္ ဴမန္မာ ပထဝီ ေဴမ႒ကီးမႀ ဴမန္မာ ဝၝဂၾမ္းဴဖင့္ ယက္လုပ္သည့္ ပင္နီ ဖဵဥ္ဳကမ္း ႒ကီးကို ဝတ္ထား၏။ လံုခဵည္မႀာ နီရဲေသာ ေ႟ၿေတာင္ ပိုးလံုခဵည္ ဴဖစ္၏။ ေခၝင္းမႀာ ပၾေယာင္းေယာင္းႎႀင့္ မေသသပ္။ မဵက္ႎႀာ အသၾင္အဴပင္မႀာ အပူပိုင္း ေဒသ အီေကၾတာ ေပၞရႀိ က႗န္းစုမဵားတၾင္ ေနထိုင္ေသာ မၾန္ဂိုလီယံ အႎၾယ္ လူ႟ိုင္း မဵက္ႎႀာႎႀင့္ တူ၏။ သိုႚမဟုတ္ ေတာင္ေပၞ ခဵင္းတေယာက္ မဵက္ႎႀာ ႎႀင့္လည္း တူ၏။

တကၠသုိလ္ ေကဵာင္းသား လူလတ္ တန္းစား၏ လကၡဏာ ဴဖစ္ေသာ ထယ္ဝၝဴခင္း၊ ယဥ္ေကဵး သိမ္းေမၾႚဴခင္း တိုႚသည္ သူႚတၾင္ လံုး ဝမခုိေအာင္း။ လမ္းေပၞတၾင္ ေနရာ တကာ ေတၾႚဴမင္ ႎိုင္ေသာ သာမန္ ဆင္းရဲသား တဦး ႎႀင့္သာ တူ၏။ လူထု ထဲမႀ လူတဦး၏ အသၾင္အဴပင္ မဵႂိးသာ ဴဖစ္၏။ သူသည္ လက္ႎႀစ္ဖက္ကို ေဘးသိုႚ ကား၍ လႁပ္ကာလႁပ္ကာ စကား ေဴပာ၏။ သူ၏ စကားလံုး မဵားကား ေဴပဴပစ္ဴခင္း မရႀိ၊ ေခဵာေမၾႚဴခင္း မရႀိ၊ သိုႚေသာ္ အတၾင္း ၌ကား အနက္ ပၝ၏။


သင္ ပဌမဆံုး ေတၾႚဴမင္ေသာ ေအာင္ဆန္း၏ ပံုပန္းကို ေရးဴပပၝ ဆိုလ႖င္ က႗န္ေတာ္သည္ သည္ပံုကို ေရးဴပမည္ ဴဖစ္ေပသည္။


ထို အခၝကား ၁၉၃၆ ခု၊ ပထမဆံုး ကဵင္းပ အပ္ေသာ ဗမာ ႎိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ေကဵာင္းသားမဵား ညီလာခံ႒ကီးကို ရန္ကုန္ ဂဵႃဗလီေဟာ ခန္းမတၾင္ ဆင္ယင္ေသာ အခၝ ဴဖစ္ေပသည္။ က႗န္ေတာ္သည္ အထက္တန္း ေကဵာင္းတၾင္ ပညာ သင္ဳကားလဵက္ ရႀိရာ၊ နယ္မႀ ေကဵာင္းသား ကိုယ္စားလႀယ္ အဴဖစ္ ေကဵာင္းသား ညီလာခံသိုႚ တက္ေရာက္စဥ္ ေအာင္ဆန္း စကား ေဴပာသည္ကို ေတၾႚရဴခင္း ဴဖစ္ေပသည္။


၁၉၃၆ ခု၊ သပိတ္ေမႀာက္ ကိစၤ ေတာက္ေလာင္ ေတာ့မည့္ ဆဲဆဲ၊ မီးခိုးမဵား အူေနသည့္ အခိုက္ 'ေအာင္ဆန္း' အမည္ကို သတင္းစာ မဵားတၾင္ ဖတ္ရေသာ အခၝ သူႚကို သိခဵင္ေသာ စိတ္ ထက္သန္ ခဲ့သည္။ ထိုအခၝ ေအာင္ဆန္းမႀာ တကၠသုိလ္ သမဂၢ အသင္း၏ ေ႔ကးေဳကာ္သံ ဴဖစ္ေသာ အိုးေဝ မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ ဴဖစ္၏။ က႗န္ေတာ္မႀာ စာေပ ဝၝသနာ ပၝသူ ဴဖစ္ရာ ေအာင္ဆန္းကို အိုးေဝ မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ အဴဖစ္ စိတ္ဝင္ စား၏။ အားကဵ၏၊ သူႚ အေဳကာင္းကို သိခဵင္၏၊ ေတၾႚဘူးခဵင္၏။


သိုႚေသာ္ ဂဵႃဗလီေဟာ ေကဵာင္းသားမဵား ညီလာခံတၾင္ သူ၏ ႟ုပ္သၾင္ႎႀင့္ သူ စကား ေဴပာသည္ကို ေတၾႚဴမင္ ဳကားနာ ရေသာ အခၝ အထင္ႎႀင့္ အဴမင္ ကၾာေန သည္ကို ေတၾႚရ၏။ က႗န္ေတာ္ ထင္ထား သည္မႀာ ေကာလိပ္ ေကဵာင္းသာ၊ ႟ုပ္ေဴဖာင့္၊ ဂိုက္ကဵ၊ စကား ေဴပာေကာင္းဟု ဴဖစ္၏။ အယ္ဒီတာလည္း ဴဖစ္သဴဖင့္ အေတာ္ အထင္ ႒ကီးထား ေလ၏။


ေတၾႚရေသာ အခၝ ႟ုက္ကလည္း မေဴဖာင့္၊ စကား ေဴပာလည္း မေဴပဴပစ္၊ သိုႚဴဖစ္၍ စိတ္ထဲက မေကဵနပ္။


ထိုအခၝ က႗န္ေတာ့္မႀာ အ႟ၾယ္ ႎုနယ္ ေသး၍ စိတ္ကူး ယဥ္ယဥ္ ဴဖင့္သာ ေအာင္ဆန္းကို ႟ုပ္ေဴဖာင့္ ေစခဵင္၊ စကား ေဴပာေကာင္း ေစခဵင္ ေန၏။ ထိုႚေဳကာင့္ စိတ္ထဲက မေကဵနပ္။


(၂)

ေနာက္ ၁ ႎႀစ္ခန္ႚ ဳကာေသာ အခၝ၊ က႗န္ေတာ္သည္ တကၠသုိလ္သိုႚ ေရာက္၍ ေနသည္။ က႗န္ေတာ္ တကၠသုိလ္ ေရာက္သည့္ ၁၉၃၇ - ၃၈ ခုႎႀစ္တၾင္ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ တကၠသုိလ္ သမဂၢတၾင္ ဒုတိယ ဥကၠဌ၊ ဗမာ ႎိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ေကဵာင္းသားမဵား သမဂၢတၾင္ ဥကၠဌ ဴဖစ္၏။ ထိုအခၝ က႗န္ေတာ္သည္ ကိုေအာင္ဆန္းႎႀင့္ အသိ ဴဖစ္လာ၏။ အသိ ဴဖစ္႟ံု ဴဖစ္သည္၊ မရင္းႎႀီး ခဲ့ေပ။


သူႎႀင့္ကား ရင္းႎႀီး၍ မဴဖစ္၊ သူသည္ ရင္းႎႀီး၍ ရေသာ လူစားမဵႂိး မဟုတ္၊ ႎိုင္ငံေရး အတူတူ တၾဲဖက္ လုပ္လ႖င္သာ သူႎႀင့္ ရင္းႎႀီးမည္ ဴဖစ္၏။ တကၠသုိလ္တၾင္ ေနစဥ္ က႗န္ေတာ္သည္ သမဂၢ ႎိုင္ငံေရး ကိုသာ တဖက္သတ္ မလိုက္၊ စာေပ ကဗဵာလည္း ေရးခဵင္၏။ ဂီတ ကိုလည္း လိုက္စား၏။ သည္လို အစံု လုပ္ခဵင္ သဴဖင့္ သူႎႀင့္ မရင္းႎႀီး ႎိုင္ေပ။ သူကား ႎိုင္ငံေရး သမား သက္သက္ ဴဖစ္သည္။


ကိုေအာင္ဆန္းႎႀင့္ က႗န္ေတာ့္ကို သခင္ ဗဟိန္းက အသိ ဖၾဲႚေပး ခဲ့၏။ သိုႚေသာ္ က႗န္ေတာ္သည္ ႎိုင္ငံေရး သမား သက္သက္ မဟုတ္ သဴဖင့္ သူ၏ အသိ မိတ္ေဆၾထက္ လၾန္ေဴမာက္၍ ရင္းႎႀီးေသာ အဴဖစ္သိုႚ မေရာက္ သၾားခဲ့ေပ။


သခင္ ဗဟိန္း ႎႀင့္ကား သည္လို မဟုတ္။ သခင္ ဗဟိန္းသည္ ယဥ္ေကဵး သိမ္ေမၾႚသူ ဴဖစ္၏။ စာေပ၊ ကဗဵာ၊ လကႆာကို ႎႀစ္သက္၏။ ဂီတကို ခဵစ္၏။ ထိုႚေဳကာင့္ သူႎႀင့္ က႗န္ေတာ္ ခဏ ႎႀင့္ပင္ ရင္းႎႀီး ခဵစ္ခင္ကာ သူ ကၾန္ဴမႃနစ္ ဴဖစ္ေနသည့္ ဘဝ အထိပင္ ရင္းႎႀီး ခဵစ္ခင္ဴခင္း မပဵက္။ က႗န္ေတာ္ကား ႎိုင္ငံေရး သမားလည္း မဟုတ္။ သိုႚေသာ္ ခဵစ္ခင္ ရင္းႎႀီး၏။ ကိုေအာင္ဆန္း ႎႀင့္ကား သည္ကဲ့သိုႚ မဟုတ္။


က႗န္ေတာ္ စာေရး ဝၝသနာ ပၝသည္ကို ကိုေအာင္ဆန္း သိ၏။ သိုႚရာတၾင္ က႗န္ေတာ္ ေရးခဲ့ေသာ ဒဂုန္ မဂၢဇင္းမႀ ရတု ပိုဒ္စံု စေသာ ကဗဵာမဵား၊ ဝတၪႂတို၊ ေဆာင္းပၝး စသည့္စာေပ မဵားကို သူအကုန္ ဖတ္ဖူး လိမ့္မည္ မထင္။ ဂ႟ု စိုက္၍ ဖတ္မည့္ လူမဵိႂးလည္း မဟုတ္။


သိုႚေသာ္ တခၝက သခင္ ဗဟိန္းႎႀင့္ အတူ သမဂၢ အမႁေဆာင္ ေကာ္မတီ အခန္းတၾင္ ပင္းယ မဂၢဇင္း၌ ပံုႎႀိပ္ ထားေသာ က႗န္ေတာ္၏ ေဆာင္းပၝး တခု ကိုကား က႗န္ေတာ့္ ေရႀႚတၾင္ ဖတ္သည္ကို ေတၾႚရ ဖူး၏။ ဖတ္႓ပီးလ႖င္ ေဝဖန္ခဵက္ ေပး၏။


ကိုေအာင္ဆန္း သည္လည္း အဂႆလိပ္ ဴမန္မာ ေဆာင္းပၝးရႀင္ တဦး ဴဖစ္ေပသည္။ အဂႆလိပ္ ဘာသာဴဖင့္ ေရးသားေသာ သူ၏ ေဆာင္းပၝး မဵားကို ဂႎၫေလာက မဂၢဇင္းတၾင္ ဖတ္ရ ဖူးသည္။ သူသည္ ဗုဒၭ ဘာသာ တရားေတာ္ႎႀင့္ ပတ္သက္ေသာ ေဆာင္းပၝး မဵားကို ေရး၏။ ေကဵာင္းသားမဵား အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္ေရး ဴပႍနာကို သူသည္ ဂႎၫေလာကတၾင္ ပန္းတေနာ္ ဦးသန္ႚႎႀင့္ အဴပန္အလႀန္ ေရးသည္။


ဗမာ ႎိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ေကဵာင္းသားမဵား သမဂၢ အသင္း၏ ေ႔ကးေဳကာ္သံ 'မဵိႂးႌၾန္ႚ' မဂၢဇင္းတၾင္ ပၝေသာ သူ၏ 'ေလာကဝိဟာ' အမည္ရႀိ ေဆာင္းပၝး တိုကေလး ကိုကား သေဘာ ကဵခဲ့၏။ ကမာၲ ေလာက႒ကီးအား ကိုယ္ေတၾႚ ပညာ ဗဟု သုတ အဴမင္ တိုႚကို ေပးေသာ စာသင္ေကဵာင္းႎႀင့္ ဥပမာ တင္၍ ေရးသား ထားသည္။ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ဴမန္မာစာ အေရး ညံ့သူ မဟုတ္ေပ၊ တိတိကဵကဵ ေရးတတ္၏။ ပၝဠိကို မႀန္ကန္စၾာ သံုး၏။ တခၝတရံ ဟာသဉာဏ္ ပၝ၏။


ပုသိမ္ ႓မိႂႚတၾင္ ကဵင္းပေသာ ေကဵာင္းသားမဵား ညီလာခံ၌ သူ၏ ဥကၠဌ မိန္ႚခၾန္းတၾင္ ကင္းဘဲလ္ အစီရင္ခံစာကို 'ပညာေရး ပူရာဏ္ ကဵမ္း႒ကီးေပ တကား….' ဟု ေဴပာင္ေလႀာင္ ထားသည္မႀာ သေရာ္ခဵက္ ပၝေပသည္။


ေကဵာင္းမႀ ထၾက္႓ပီး ဒိုႚဗမာ အစည္းအ႟ံုးသိုႚ ဝင္ေသာ အခၝ ငတ္ဴပတ္ လာ၍လား မေဴပာတတ္၊ ဒဂုန္ မဂၢဇင္းတၾင္ ေရးလိုေဳကာင္း က႗န္ေတာ့္ကို ေဴပာ၏။ က႗န္ေတာ္လည္း တိုက္ရႀင္ တိုႚႎႀင့္ စီစဥ္၍ လစဥ္ ကိုေအာင္ဆန္း ေဆာင္းပၝးမဵား ပၝေစသည္။


ဒဂုန္ မဂၢဇင္းက ကိုေအာင္ဆန္း ေရးေသာ ေဆာင္းပၝးမဵား အတၾက္ ဆုခဵီးဴမၟင့္၏။ သူေရးေသာ ေဆာင္းပၝးကား 'ႎိုင္ငံေရး အမဵိႂးမဵႂိး' ဟူေသာ ေဆာင္းပၝး ဴဖစ္သည္။ ဂရိ ႎိုင္ငံေရး အစ ခဵီ၍ မဵက္ေမႀာက္ ဴမန္မာ ႎိုင္ငံေရး အေဴခအေန အထိ ေရး၏။ စာေဴပာင္၏။ ဖတ္၍ ေကာင္း၏။


သူလည္း ဒဂုန္တၾင္ ဳကာဳကာ မေရးရ၊ မဳကာခင္ ဂဵပန္ ဴပည္သိုႚ ထၾက္သၾား သဴဖင့္ သူႚ ေဆာင္းပၝးလည္း ရပ္၍ သၾား၏။ အစိုးရ ကလည္း ႓ငိႂးထား ၍လား မေဴပာတတ္၊ ဒဂုန္ မဂၢဇင္းမႀာ ထိုႎႀစ္ မႀာပင္ ပိတ္ဴခင္း ခံရ ရႀာေလသည္။


(၃)

သမဂၢ ဥကၠဌ ဴဖစ္ေသာ ၁၉၃၈ - ၃၉ ခုႎႀစ္က သူသည္ ဘီအယ္လ္ တန္းတၾင္ ရႀိ၍ ပဲခူး ေကဵာင္းေဆာင္ အလယ္ ထပ္တၾင္ ေနသည္။ သူ၏ အခန္းသည္ သပ္ယပ္ဴခင္း ကင္းမဲ့၏။ အခန္းတၾင္ စာအုပ္မဵား ဴပည့္ႎႀက္၍ ေန၏။ စာအုပ္ မဵားသည္ စားပၾဲေပၞ တခဵႂိႚ၊ ဘီဒိုေပၞ တခဵႂိႚ၊ ဳကမ္းဴပင္ေပၞတၾင္ တခဵႂိႚ ဴပန္ႚ႒ကဲကာ ႟ုန္းရင္း ဆန္ခတ္ ဴဖစ္၍ ေနဳက၏။ သူသည္ အင္မတန္ စာဖတ္သူ တေယာက္ ဴဖစ္၏။


သူသည္ ေဒၝသ ႒ကီးသူ တဦး ဴဖစ္၏။ သည္လို အမဵားက ထင္၏။ က႗န္ေတာ့္ အဖိုႚကား ေဒၝသ ႒ကီးသည္ မ႒ကီးသည္ကို မသိ၊ သူႚတၾင္ စိတ္လိုက္ မာန္ပၝ စိတ္ေတၾ ရႀိသည္ဟု က႗န္ေတာ္ ထင္၏။


ႎႀစ္ကိုကား အေသအခဵာ မမႀတ္မိေတာ့။ သပိတ္ေမႀာက္ ႎႀစ္လည္ အထိမ္းအမႀတ္ပၾဲ တခု တကၠသုိလ္ သမဂၢတၾင္ ကဵင္းပ၏။ ပရိတ္သတ္ ထဲက ထ၍ ေဝဖန္ စကားမဵား ေဴပာဳက၏။ ထိုသိုႚ ေဴပာဳကသည့္ အထဲတၾင္ စစ္ကိုင္း ေကဵာင္းေဆာင္မႀ ကုလား ေကဵာင္းသား တဦးက ဥကၠဌေဟာင္း မစၤတာ ရာရႀစ္ကို ေဝဖန္ရာ၌ အေတာ္ ထိခိုက္ေသာ အဴပစ္ ေတၾကို ထုတ္ေဖာ္ ေဴပာေလသည္။ ကုလား ေကဵာင္းသား ေဴပာသည့္ စကားမဵားသည္ အေဴခခိုင္သည္ မခိုင္သည္ ကိုကား မမႀတ္မိ ေတာ့ေပ။ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ မစၤတာ ရာရႀစ္ အတၾက္ ေဒၝပၾကာ ထိုကုလားကို ႒ကိမ္းေမာင္း၍ 'ရဲရင္ထၾက္' စေသာ အသံုးမဵႂိး သံုး၏။ လက္သီး ဆုပ္ကာ ကုလား အနီးသိုႚ တိုး၍ သၾား၏။ ေဘးက ေကဵာင္းသား မဵားက ဝိုင္း၍ ဆၾဲထား ဳကေလ၏။


သူသည္ ေဒၝသေဳကာင့္ ဆတ္ဆတ္ တုန္လဵက္ ရႀိေလသည္။


ကုလား - ဗမာ အဓိက႟ုဏ္း အ႓ပီး ေဒၝက္တာ ဘေမာ္၏ တကၠသုိလ္ ဥပေဒ ဴပင္ဆင္ေရး အဆိုဳကမ္းကို သမဂၢက ဴငင္းပယ္ လိုက္သည့္ ကိစၤႎႀင့္ ပတ္သက္၍ ညိႂဴမ အမႀႃး ရႀိေသာ ေကဵာင္းသား တစုက မေကဵနပ္ သဴဖင့္ သမဂၢကို အယံုအဳကည္ မရႀိ အဆို တင္သၾင္း၏။ ထို အစည္းအေဝး၌ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ႌိုဴမကို ေဒၝပၾကာ ဥကၠဌ ကုလားထိုင္မႀ ေန၍ ႌိုဴမ အတင္းကို အေတာ္ ေဴပာလိုက္ ေလသည္။


သည္လို စိတ္လိုက္ မာန္ပၝ ေဴပာ႓ပီး ေနာက္တပတ္ေလာက္ ဳကာေသာ အခၝ၊ ထိုေနႚက ေအာင္ဆန္းက ညိႂဴမအား ႟ႁတ္ခဵေသာ စကား မဵားကို ႟ုပ္သိမ္း လိုက္ေဳကာင္း ေဳကာ္ဴငာ စာကို တကၠသုိလ္ ေကဵာင္းေဆာင္ အသီသီးတၾင္ ထၾက္ေပၞ၍ လာေလသည္။


တကၠသိုလ္တၾင္ ရႀိစဥ္က ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ႓ပႂံးေသာ မဵက္ႎႀာထားကို ထားခဲ့၏။


သူ၏ မဵက္ႎႀာထားသည္ သုန္မႁန္၏။ တခၝ ေတၾႚဖူးေသာ သူကို ေနာက္တခၝ ေတၾႚလ႖င္ ႎႁတ္ဆက္ခဵင္မႀ ဆက္၏။ သူႚကို သိသူက ႓ပံႂးဴပ ေသာ္လည္း သူသည္ တံုႚဴပန္၍ ႓ပံႂးခဵင္မႀ ႓ပံႂး၏။ ဥကၠဌ ဴဖစ္သဴဖင့္ သူႚကိုကား ေကဵာင္းသားတိုင္းက သိဳက၏။ သူကလည္း အစဥ္လိုလို ႎိုင္ငံေရး ကိုသာ ေတၾးေနဟန္ တူ၏။ ဴမန္မာဴပည္၏ လၾတ္လပ္ေရး အတၾက္ စိတ္ပူပံု ရ၏။ ထိုႚေဳကာင့္ သူသည္ သုန္မႁန္လဵက္ ရႀိေနသည္။


သူ စကား ေဴပာလ႖င္လည္း ႎိုင္ငံေရး အေဳကာင္း ကိုသာ ေဴပာသည္။ ေဴပာေနစဥ္ ေဘးရႀိ လူမဵားက နားေထာင္ ေနရသည္။ ေဘးက လူမဵား၏ စကားကို သူမဳကား၊ သူေဴပာခဵင္ တာေတၾ ကုိသာ စၾတ္၍ ေဴပာေန တတ္သည္။


(၄)

တခၝက ရန္ကုန္ကို ဂဵပန္တိုႚ သိမ္းပိုက္စ အခဵိန္၊ ဝိတိုရိယ ရိပ္သာရႀိ အိမ္တအိမ္တၾင္ သခင္ဴမႎႀင့္ ရဲေဘာ္မဵား ေနထိုင္လဵက္ ရႀိဳကသည္။ က႗န္ေတာ့္ မႀာလည္း ေတာက ေရာက္ခၝစ ဴဖစ္သည္။ ဧည့္ခန္းရႀိ စႎၬယားတၾင္ က႗န္ေတာ္က ထိုင္ကာ တီးေန၏။ ေဘးမႀ သခင္ စံေဝႎႀင့္ တကၠသုိလ္ ေကဵာင္းသား အခဵႂိႚက ဝိုင္း၍ သီခဵင္း လိုက္ဆိုလဵက္ ရႀိ၏။ ဘီအိုင္ေအ သမား မဵားမႀာ ဂီတ အင္မတန္ ငတ္ေန၍ သီခဵင္းသံကို ေတာင့္တ သဴဖင့္ အတင္း တီးခိုင္း ဳက၏။ စႎၬယားမႀာ အသံေတၾ ပဵက္ေန၏။


"ခဵစ္ခင္ မႀာလား …. ဳကင္မႀာလား ခင္ခင္ရယ္ …. ခဵစ္သဲႎၾယ္ …. အဟုတ္ကို ခဵစ္ေတာ့မယ္ …. ခင္ရယ္ ဳကင္မယ္ ….။


ဝိုင္း၍ သီဆို ေနဳက ရာမႀ သည္ေနရာ သိုႚေရာက္ေသာ အခၝ ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ေဂၝက္ - ေဂၝက္ - ေဂၝက္ႎႀင့္ တဖက္မႀ ေလ႖ာက္လာကာ စႎၬယား အပၝးတၾင္ လက္ေထာက္ ရပ္လဵက္ ….


'ေဟ့…ရပ္ဳက။ ခုလို အခၝ မဵိႂးမႀာ ရဲစိတ္ ရဲမာန္ တက္ေစမယ့္ ရဲတင္းသံ ကိုသာ ဆိုရ မယ္ဗဵ။ ဒီခဵစ္မယ္ ဳကင္မယ္ သီခဵင္း မဵႂိးက မဟန္ဘူး …."


႟ုတ္တရက္ ေဳကာင္၍ က႗န္ေတာ္သည္ စႎၬယားကို ေခတၨ ရပ္လိုက္၏။ သူသည္ သူ ေဴပာခဵင္တာ ေဴပာ႓ပီး၍ ထၾက္သၾား ေလသည္။ က႗န္ေတာ္ တုိႚလည္း ဆက္လက္ သီဆိုကာ ကဵန္ရစ္ ခဲ့ဳကသည္။ သူကား သည္လို လူစားမဵိႂး။


သမဂၢ ဥကၠဌ ကိုလႀေမာင္ (ယခု သံအမတ္) ၏ လက္ထပ္ပၾဲသည္ ဘီအိုင္ေအ ေခတ္၌ ေ႟ၿေတာင္ဳကားတၾင္ ကဵင္းပသည္။ သူ၏ လက္ထပ္ပၾဲသည္ ဘီအိုင္ေအ သမား မဵားတၾင္ ပထမ ဦးဆံုး ဴဖစ္၏။ လက္ထပ္ပၾဲ ႓ပီးေသာ အခၝ ဧည့္ခန္း ေဆာင္တၾင္ မိတ္ေဆၾမဵား စု႟ံုးလဵက္ ရႀိဳက၏။ စႎၬယား ဆရာ တဦးက တီးကာ ေဖဵာ္ေဴဖလဵက္ ရႀိသည္။ သည္အတၾင္း ကိုေအာင္ဆန္းသည္ စႎၬယားကို ရပ္ေစကာ က႗န္ေတာ့္ကို လူဳကား ထဲမႀ အတင္း ဆၾဲေခၞ၍ သီခဵင္း တပုဒ္ကို ဇၾတ္တီး ခိုင္း၏။ သူသည္ စႎၬယားကို လက္ေထာက္ကာ မရတရဴဖင့္ လိုက္ဆို ေန၏။ တီးေသာ သီခဵင္းမႀာ 'ကဥၤန' သီခဵင္းပင္ ဴဖစ္၏။ ေတးဆံုးလ႖င္ လက္ခုပ္တီးကာ ေနာက္တပုဒ္ တီးခိုင္း ဴပန္၏။


တခၝက ဂဵပန္ေခတ္ ဝန္႒ကီး တဦး၏ ထမင္း စားပၾဲတၾင္ သူလာ၏။ ထမင္း စားပၾဲ စမည္ ဴပႂေသာ အခၝ သူႚကို စစ္ေသနာပတိဟု အားလံုးက ေလးစားေသာ အားဴဖင့္ ထမင္းစား ခန္း႒ကီး ထဲသိုႚ သူႚကို အရင္ ဝင္ေစ၏။ ဧည့္သည္ မဵားကား အဝတၾင္ ရပ္၍ သူႚ အဝင္ကို ေစာင့္လဵက္ ေနဳကသည္။ သူသည္ စစ္ဝတ္ စစ္စားႎႀင့္ ဝင္လာကာ ႟ုတ္တရက္ စားပၾဲထိပ္ ကုလားထိုင္တၾင္ ဝင္ထိုင္ လိုက္႓ပီး ဇက္ကနဲ ဘယာေကဵာ္ တတံုးကို ယူစား လိုက္ေလ၏။


သူ ထမင္း စားေနစဥ္ ဧည့္သည္ လာ၍လည္း ဴမန္မာ့ ဧည့္ဝတ္ ထံုးစံ အရ ထမင္း စားပၝ အံုးလားဟု ေခၞခဵင္မႀ ေခၞေသာ လူစားမဵႂိး ဴဖစ္၏။ ဒၝေဳကာင့္ သူႚကို မိတ္ေဆၾရင္း မဵားက 'ေဳကာင္' သည္ဟု အမႀတ္ ထားဳက ေလ၏။


(၅)

သူႚတၾင္ သိမ္ေမၾႚဴခင္း မရႀိ၊ အလႀအပကို သူမမက္ေမာ၊ သူဳကမ္းတမ္းသည္၊ ႟ိုင္းသည္။ ဆက္ဆံ ေပၝင္းသင္းေရးတၾင္ ရႀိေသာ ဧည့္ဝတ္ ထံုးစံ၊ ယဥ္ေကဵးဴခင္း စသည္ တိုႚကို သူသည္ လံုးဝ ဂ႟ု မစိုက္။ ဂီတ၊ ပန္းခဵီ၊ သဘင္ စေသာ အႎုပညာ ရပ္မဵားကို မလိုက္စား၊ သူႚကိုယ္သူ အတင္း ယဥ္ေကဵးေအာင္ မလုပ္၊ သူ၏ နဂို အတိုင္း ခပ္႟ိုင္း႟ိုင္း ခပ္ဳကမ္းဳကမ္း မဴပႂမဴပင္ဘဲ ေန၏။


သူႚတၾင္ ႎိုင္ငံေရး ဝိဉာဥ္ကား ဴပင္းထန္ လႀေခဵ၏။ သူသည္ ႎိုင္ငံေရး တခုတည္း ကိုသာ လုပ္ေသာ လူတဦး ဴဖစ္၏။


သူသည္ ႟ိုင္း၏၊ ဳကမ္း၏၊ ေဳကာင္၏။ ကိစၤ မရႀိ။ သူသည္ ဧည့္ခံ ခန္းေဆာင္မႀ ဂုဏ္သေရရႀိ လူ႒ကီး လူေကာင္း မဟုတ္။ တခု တည္းေသာ ယုံဳကည္ခဵက္ႎႀင့္ တခုတည္း ကိုသာ မဲ၍ လုပ္ေသာ ႎိုင္ငံေရး သတၨဝၝ ဴဖစ္၏။ ထိုႚေဳကာင့္ ကိစၤ မရႀိ။


၁၉၄၂ - ၄၃ ခုႎႀစ္တၾင္ သူႎႀင့္ ေနာက္ဆံုး ေတၾႚ၏။ သူသည္ အႎုပညာ အေဳကာင္းကို ေဴပာဴပ၏။


"အႎုပညာ ဆိုတာ ရႀိတာပဲ၊ လင္မယား ဘဝ မႀာလဲ အႎုပညာ မဲ့ရင္ လင္မယား ကၾဲမႀာေပၝ့။ ဒီလုိပဲ ေတာ္လႀန္ေရး မႀာလဲ အႎုပညာ ရႀိတာပဲ။ အႎုပညာ ေဴမာက္မႀ ေတာ္လႀန္ေရး ဟာလဲ တကယ့္ ေတာ္လႀန္ေရး အစစ္ပဲ …."။


ဆရာမ ေဒၞခင္ဳကည္ႎႀင့္ ေစ့စပ္႓ပီးစ လက္မထပ္ခင္ ၃ - ၄ ရက္ အလိုက ကိုဗဟိန္းကို လာရႀာရင္း က႗န္ေတာ္ႎႀင့္ သၾားေတၾႚ၏။ သူသည္ ဧည့္ခန္းရႀိ အဖံုးပိတ္ ရႀိေသာ စႎၬယားတၾင္ လက္ေထာက္ကာ "ဒီမယ္ … အိမ္ေထာင္ ဴပႂတယ္ ဆိုတာ သိပ္ စဥ္းစား ေတၾေဝ ေနလိုႚ မရဘူးဗဵ။ တခၝထဲ ဇၾတ္လုပ္ လိုက္ရတယ္ …" ဟု မေမးဘဲ သူ ဘာသာသူ ေဴပာေန၏။


လက္ထပ္ ႓ပီးစက က႗န္ေတာ္ ေရးလဵက္ ရႀိေသာ လၾတ္လပ္ေရး ႒ကိႂးပမ္းမႁ စာအုပ္ႎႀင့္ ပတ္သက္၍ သူႎႀင့္ တိုင္ပင္ရန္ အင္းလဵား ကန္ေစာင္းရႀိ သူႚအိမ္သိုႚ ေရာက္သၾား၏။


ဧည့္ခန္းတၾင္ ေခတၨ ေစာင့္ေန ရ၏။ ထၾက္လာေသာ အခၝ သူႚ ႎႁတ္ခမ္းတၾင္ ရဲေန သည္ကို ေတၾႚရ၍ မ႓ပံႂး မိေအာင္ ဟန္ေဆာင္ ေနရ၏။


သည့္ေနာက္ သူႎႀင့္ က႗န္ေတာ္ မေတၾႚေတာ့။ ေတၾႚဆံု ဖိုႚလည္း အေဳကာင္း မရႀိ။ အေဳကာင္း မရႀိဘဲ သူႚဆီ သၾားလည္လည္း ေဖာ္ေဖာ္ေ႟ၾေ႟ၾ ေလာကၾတ္ ပဵႃငႀာ ေခၞမည့္ လူစား မဵႂိးလဲ မဟုတ္။


တခၝက ဗိုလ္ခဵႂပ္ ဘဝတၾင္ ေမာ္ေတာ္ ကား႒ကီး ထဲ၌ သူ၏ ဇနီး၊ ကေလး မဵားႎႀင့္ တ႓ပံႂ႒ကီးကို ဴမင္လိုက္ ရ၏။ "ေအာ္ …. သားနဲႚ မယား နဲႚမိုႚ လူစိတ္ ေတာ္ေတာ္ ေပၝက္လာ႓ပီ၊ အရင္ ကလို 'ေဳကာင္' ေတာ့မည္ မဟုတ္၊ အဳကမ္း အ႟ိုင္းမႀ ယဥ္ေကဵး ေတာ့မည္" ဟု ေအာက္ေမ့ လိုက္၏။ မႀန္ မမႀန္ကား မေဴပာတတ္။


ဖဆပလ ဥကၠဌ၊ အမဵိႂးသား ေခၝင္းေဆာင္ ဦးေအာင္ဆန္း ကိုကား က႗န္ေတာ္ မသိ။ သူ၏ ႎိုင္ငံေရးကို ေဝဖန္ဴခင္း မဟုတ္၊ သူ၏ လူ အဴဖစ္သာ က႗န္ေတာ္ သိသည့္ အထိ ေဴပာဴပဴခင္း ဴဖစ္ေပသည္။


တခုေတာ့ ထင္သည္။ သူသည္ လူထဲမႀ လူတဦး ဴဖစ္၍ လူထုႎႀင့္ ဆက္စပ္ ေန၍ လူထု ေခၝင္းေဆာင္ ဴဖစ္လာသည္ ဴဖစ္လိမ့္မည္။ ။


ဒဂုန္တာရာ
ဒီဇင္ဘာလ၊ ၁၉၄၆ (႟ုပ္ပံုလၿာမႀ)

ဤပုိ႔စ္ရဲ႕အေပၚထင္ျမင္သုံးသပ္ခ်က္

Print this post

0 comments:

Post a Comment

Bookmark and Share
    ျဖတ္သန္းျခင္း(မေရရာမႈမ်ားစြာျဖင့္)

    Blog Archive

    အျပဳသေဘာမ်ိဳးေျပာခဲ့ပါ။

    ေရြးခ်ယ္ ဖတ္ရႈဖြယ္ရာ

    ေဒၚလာေပါက္ေစ်းသိဖုိ႔

    အလ်ဥ္းသင့္ရာေပါ့

^ အေပၚသို႕